Nyheter

Adoxa underlättar för landets arbetssökande

Adoxa underlättar för landets arbetssökande

Explizit har utvecklat ett nytt system som ska förenkla och effektivisera kontakten mellan arbetssökande och handläggare på Arbetsförmedlingen. Systemet heter Adoxa och är ett tidsbokningssystem på webben.

Under juli månad var 349 600 personer öppet arbetslösa varav 23 305 personer nytillkomna arbetssökanden. Alla som söker arbete måste besöka en handläggare på Arbetsförmedlingen och bli inskriven för att kunna söka ersättning. Tack vare Adoxa effektiviseras processen eftersom systemet gör det möjligt för den arbetssökande att boka mötestider med sin handläggare på nätet.

– Att handläggare kan publicera sina lediga tider och de arbetssökande kan boka dessa gör att vi kan planera våra egna resurser. Dessutom blir det enklare för de arbetssökande att komma i kontakt med rätt handläggare hos oss, säger Margareta Schöier, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Stockholm.

Tre testkontor fick prova Adoxa i våras och nu har tjänsten införts på Arbetsförmedlingens samtliga kontor i Sverige. Och i Skellefteå ser man många fördelar med tjänsten.

– Förutom att det blivit enklare för de arbetssökande att boka inskrivningsmötet så blir det även högre kvalitet på mötena mellan dem och handläggarna. Det är också bestämt att ett möte får ta en timme, då utnyttjas tiden optimalt av både arbetssökande och handläggare. Den arbetssökande får också mellan tre och fem dagar på sig att förbereda sig efter att ha bokat tiden. Systemet är lätt att använda och har gjort vårt arbete mer effektivt, säger Fredrik De Pomian på Arbetsförmedlingen i Skellefteå.

Det finns också möjlighet att utöka Adoxas tjänster till att även omfatta bokning av uppföljningsmöten och interna möten.

– Allt fler företag och organisationer upptäcker nyttan med att man som användare kan publicera tillgängliga tider och tjänster via en webbportal eller en app. System skapar en ”win-win”-situation där administrationen av bokningar minskar och möteskvaliteten ökar samtidigt som kunden eller medborgaren enkelt kan boka den tid och tjänst som passar, säger Fredrik Bergqvist på Explizit Netcrew.

 


 

FAKTA

Adoxa är ett standardiserat bokningssystem som anpassas grafiskt och funktionellt så att användaren får känslan av att systemet är skräddarsytt för just deras verksamhet. Några exempel på kunder är Uppsala Akademiska Sjukhus, Norska Ambassaden, ISS och Skellefteå Kraft. De använder branschanpassade versioner av Adoxa.


 

Foto: Arbetsfömedlingen, Fotograf: Camilla Veide

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.