Kundcases

Katrineholm en tidig användare av Interbook Go!

Britt Fredriksson är arbetsledare vid Katrineholms kommun och ansvarar bland annat för lokalbokningen. I maj 2016 tog de i drift Interbook Go! 

– Det är en stor fördel att ha ett webbaserat system som man kan koppla upp sig mot var som helst, säger Britt.
I Katrineholm finns det cirka 150 lokaler som kan bokas. Själv har Britt sin arbetsplats i den kombinerade sport- och simhallen Duveholmshallen på 12 000 kvadratmeter som hon också ansvarar för.

Katrineholms kommun har använt Explizits system Booking/Interbook i sju år. 
– Men vi växte ur systemet och nu är det istället Interbook Go som gäller.

Innan det nya systemet togs i drift hjälpte Explizit kommunen med att rensa ut den information som inte behövdes och som fanns lagrad i Booking/Interbook.
– Det var värdefullt att få det stödet och då speciellt när det gällde tågordningen i rensningen.

Hon är mycket nöjd med hur systemet fungerar.
– Vi tillhörde nog de första användarna och det innebar visserligen att vi upptäckte en del barnsjukdomar, men dialogen med Explizit fungerar hur bra som helst och de är mycket tillmötesgående, berättar Britt.

Att kunderna kan göra mycket själva i bokningsprocessen underlättar arbetet en hel del för Britt och hennes arbetskamrater.
– Men vi använder inte systemet fullt ut. Vi låter kunderna lägga en förfrågan och sedan är det vi på kommunen som godkänner bokningen och skickar en bekräftelse.

Anledningen till att de valt den lösningen är oron över att det annars inte blir rättvist mellan föreningarna.
– Vi har tyvärr dåliga erfarenheter av självbokningar där vissa föreningar direkt roffar åt sig de bästa tiderna.

De har inte heller kopplat in SMS-funktionen för att lämna ut koder.
– Kommunens fastighetsbolag vill fortfarande att vi använder kort eller nycklar så det måste vi anpassa oss till, men det kan säkert också förändras i framtiden, avslutar Britt Fredriksson.