Wärna Go Nyhetsbrev #2 2023

Vi vill passa på och önska er en trevlig sommar och underbar semester från alla vi som jobbar med Wärna Go.

Nedan har vi samlat nyttig information som kan vara intressant att ta del av innan ni går på ledighet.

 

WÄRNA GO 23.0

Under slutet av 2023 kommer Wärna Go 23.0. Här hittar du lite kort information om de funktioner som vi planerar införa!

  • I e-Wärna Go införs en funktion för ansökningar, där både befintliga ställföreträdare kan göra ansökningar samt att man ska kunna skicka in en intresseanmälan på lediga uppdrag eller intresseanmälan om att bli STF.

  • Kommunikation i e-Wärna Go mellan handläggare och ställföreträdare.

  • Publicering av uppdrag på en portal med ansökningsfunktion.

  • Utökning av funktionen Digital brevlåda.

  • Utveckling av hantering av mallar, ny typ av mallar som heter HTML-mallar vilket ger enklare hantering så att man slipper mellanlagring på disk. Det gör det också enklare för handläggarna att byta header/footer på flera dokument.

  • Massutskrifter bifogas som dokument i dagboken

  • Gallring av akter

  • Förbättrad hantering av dagboksrader så att det är enklare rätta om man skrivit något som är fel eller bifogat fel dokument

  • Viktig information till IT-avdelningar för de kunder som har egen drift. Från version 23.0 av Wärna Go så måste man använda Windows server 2022, eftersom de tredjepartsprodukter som vi använder kräver detta! Vänligen vidarebefordra denna information till er IT.

WEBBINAR

Under den närmaste tiden kommer dessa webbinar.

  • Ärendefunktionen, 2023-09-25 kl 11.00-11.30

  • Hur jobbar man med kompetensmodulen , 2023-10-16 kl 11.00-11.30

  • Systemadmin Tips och trix, 2023-11-13 kl 11.00-11.30

  • Nyheter i WGO 23.0, 2023-12-11 kl 11.00-11.45

  • Nyheter i WGO 23.0, 2024-01-22 kl 11.00-11.45

UTBILDNINGAR

Datum för vårens utbildningar för Wärna Go finns publicerat på vår hemsida.

Allt fler av våra kunder använder vår e-tjänst, e-Wärna Go. Visst känner ni till att vi kan hjälpa er med att genomföra ställföreträdarutbildningar? Kontakta oss så kan vi utforma ett utbildningspaket.

FSÖ-DAGARNA I SKELLEFTEÅ

Som ni säkert vet kommer FSÖ-dagarna 2023 hållas i Skellefteå 30/8-1/9 och vi ser mycket fram emot att träffa er här. Vi som jobbar med Wärna Go planerar en mingelkväll den 29/8 kl 17-20 för er som vill besöka oss. Vi håller till här, en knapp kilometer från Skellefteå centrum. Anmälan till detta sker på vår hemsida.

Referesgruppsmöte

För några dagar sedan hade referensgruppen för Wärna Go ett strategimöte där vi bland annat behandlade dessa punkter

  • Arbetsgivaravgifter eller moms ska vara valbart för arvoden, detta är något som kommer införas.

  • Myndigbevakning, ändra påminnelse från dagens variant där det blir den skapar myndigbevakning till att det ska bli aktens ansvarige handläggare, om det ej finns handläggare ska det vara den som skapar Myndigbevakning. Denna kommer ej införas då referensgruppen ansåg att punkten inte är prioriterad.

Samt att vi även behandlade omvärldsbevakning och då berördes dessa områden.

  • Fungerar det att göra robotfunktioner mot Wärna Go tex för uttagsmedgivanden?
    Robotfunktioner går bra utveckla mot Wärna Go, det som kan vara bra känna till är att vid uppgradering till ny Wärna Go version så måste man verifiera att dessa funktioner fortfarande fungerar. Sedan ska roboten logga in som en egen användare så att man har kontroll på vad roboten har utfört och vad andra användare har gjort i systemet.

 

  • Flera kommuner upplever att tingsrätten vill att ÖF ska begära in läkarintyg när huvudmannen söker upphörande av förvaltarskap.

Övrig information

Nu när det börjar närma sig ledigheter så vill vi göra er uppmärksamma på några funktioner och åtgärder i Wärna Go.

  • Som systemadmin bör ni kontrollera att ni har inställningar för utgående e-post under Inställningar > Inställningar > Övrigt, detta är viktigt för att det ska fungera med återställning av lösenord. Om det saknas inställningar eller om de är felaktiga så kommer man ej få meddelande att lösenord kommer att ändras. Se sektionerna ”Server för utgående e-post”, ”Adresser för utgående e-post” samt även fälten för ”Intervall för byte av lösenord” och ”antal dagar påminnelse för byte av lösenord”  

  • Som systemadmin behöver ni även kontrollera inställningarna för era användare under Inställningar > Personalanvändare , t ex att alla har korrekt mail adress, att minst en användare har systemadmin-rättigheter under semesterperioden.

En annan fråga gällande säker inloggning i system som kommer gälla från 2024-05-01 är ”säker start” gällande identifiering och signering med bankID. Detta är något som stöds i Wärna Go och e-Wärna Go redan idag. För att det ska fungera i Wärna Go så behöver man inloggning vis Singel-Sign-On via SAML2 (extra modul i WGO). Vad gäller E-Wärna Go eller e-Wärna så är detta något som ni redan har då det är tvingande för era ställföreträdare att använda sig av bankID och signering.

Wärna kunder

Det är nu endast fem Wärna-kunder kvar som inte har valt hur de ska gå vidare med sina system. Vi kommer som vi tidigare meddelat att upphöra med underhåll av Wärna från 2024-01-01. Vi kommer fortfarande ge support men om t ex länsstyrelsen kommer med nya krav eller om det tillkommer nya lagkrav så kommer vi inte att åtgärda dessa från och med 2024-01-01.

Nyhetsbrev 2023Q1

Sedan föregående nyhetsbrev så har alla vi upplevt början av det nya året och alla utmaningar som kommer med detta i våran bransch.

 

Ny funktioner i Wärna Go 21.2

I denna version så introducerade vi nya funktioner som vi inte har marknadsfört så mycket, här beskriver vi dessa lite mer:

Arkiveringsfunktionen i Wärna Go är utvecklad baserad på riksarkivets FGS:er för arkivering. Genom att detta är en standard så är denna metod anpassad till alla leverantörer av arkivsystem som stödjer riksarkivets FGS:er.

Arkivering tar med samtliga uppgifter som motsvarar utskriften sammanställning akt så som huvudmannens, ställföreträdarnas och aktens uppgifter. Sedan kan man i applikationen styra vilka dagbokrader som ska arkiveras genom konfigurering samt att även bifogade dokument arkiveras.

När man genomför en arkivering utförs detta i två steg, man börjar med att utföra en testarkivering som skickas till kommunens e-arkiv. Om testarkivering gick bra utförs slutlig arkivering, när detta utförs kommer akterna att tas bort från systemet.

Utbetalning av Förskott för räkningar är en funktion som vi kan erbjuda, förskott är något som man kan erhålla när man har lämnat in en räkning för föregående år. Man kan beskriva det som att förskottsräkning är delräkningar där att beloppet fördelas och betalas ut månadsvis på ett år baserat på den tidigare inlämnade räkningen. Med andra ord så kommer ställföreträdare att få arvode varje månad istället för först nästkommande år.

Båda dessa funktioner kräver licens. Om ni är intresserade att erhålla mer information kan ni vända er till kundportalen så kan vi hjälpa er.

 

WÄRNA GO

23.0 kommer under slutet av 2023.

  • I e-Wärna Go införs en funktion för ansökningar, där både befintliga ställföreträdare kan göra ansökningar samt att man ska kunna skicka in en intresseanmälan på lediga uppdrag eller intresseanmälan om att bli STF samt begära om Förvaltarfrihetsbevis.

  • Kommunikation i e-Wärna Go mellan handläggare och ställföreträdare.

  • Publicering av uppdrag på en portal med ansökningsfunktion.

  • Utökning av funktionen Digital brevlåda.

  • Utveckling av hantering av mallar, ny typ av mallar som heter HTML-mallar vilket ger enklare hantering så att man slipper mellanlagring på disk. Det gör det också enklare för handläggarna att byta header/footer på flera dokument.

  • Massutskrifter bifogas som dokument i dagboken

  • Gallring av akter

  • Förbättrad hantering av dagboksrader så att det är enklare rätta om man skrivit något som är fel eller bifogat fel dokument

WEBBINAR

Under den närmaste tiden kommer dessa webbinar

  • Nytt i Wärna Go version 21.2, 2023-04-24 kl 11.00

  • E-arkiv, 2023-05-15 kl 11.00

  • Handläggare tips och trix, 2023-06-19 kl 11.00

UTBILDNINGAR

Datum för vårens utbildningar för Wärna Go finns publicerat på vår hemsida.

Allt fler av våra kunder använder vår e-tjänst, e-Wärna Go. Visst känner ni till att vi kan hjälpa er med att genomföra ställföreträdarutbildningar? Kontakta oss så kan vi utforma utbildning för er.

FSÖ-DAGARNA I SKELLEFTEÅ

Som ni säkert vet kommer FSÖ-dagarna 2023 hållas i Skellefteå 30/8-1/9. Vi som jobba med Wärna Go planerar en mingelkväll den 29/8 för er som vill besöka oss, vi har kontoret 1 km Skellefteå centrum. Vi kommer med mer information framöver så håll utkik i kommande information från oss.

Wärna Go Nyhetsbrev #3 2022

SISTA RYCKET INNAN NYÅR

Vilket år det har varit! När vi nu gör ett sista ryck innan jul och summerar de senaste nyheterna från Wärna Go kan vi se att det hänt mycket under året.

Framförallt kan vi se att det arbete vi gjort under de senaste fyra åren med att gå över till Wärna Go börjar närma sig ett slut. Vi har nu bara en handfull kunder som ligger kvar i Wärna och vid slutet av 2023 hoppas vi att alla gått över till Wärna Go.

Här nedan för hittar du fler nyheter från oss på Wärna Go-teamet.

WÄRNA GO

Under kvartal 1, 2023 kommer vi lansera version 21.2 av Wärna Go. Jobbet pågår som bäst just nu med att färdigställa alla nyheter och uppgraderingar, men vi kan redan nu bjuda på några smakprov om vad som kommer ingå i den releasen:

  • Support för e-Arkiv funktion, gör det möjligt att arkivera digitalt istället för analogt (kräver licens).

  • LEFI detaljinformation.

  • Ankomst datum på räkning redigerbart tills räkningen är utskriven.

  • Ny funktion på ärenden, möjligt att definiera egna checklistor som är kopplad till ärendetyp

  • Utökning av räkningsstatistik med granskningstid i dagar.

  • Borttag av anhöriga och övriga personer.

  • En mer specificerad lönelista vid lönekörning.

  • Möjligt att addera och ändra bankinformationstexter

  • Vid akt som ej blir anordnad är det möjligt ta bort denna efter 3 månader.

  • Samt flera användarvänlighets förbättringar så som:

    • Det är möjligt bläddra mellan FÖREGÅENDE och NÄSTA i dagbokrad, tjänsteanteckning och räkning.

    • Anhörig fliken är öppen om det finns information i den.

    • Kan i dagbokslistan se vilka dokument som ingår i dagboksrader samt öppna dem från listan.

    • Öppna påminnelser från påminnelse lista genom att dubbelklicka.</i>

  • Samt ett antal förbättringar i e-Wärna Go.

E-WÄRNA GO

Vi är verkligen glada över att kunna meddela att vi nu har 13 kunder som är igång med e-Wärna Go, en härligt blandning av både gamla e-Wärna kunder och nya kunder.

Instruktionsfilmer som vi skickade ut i samband med releasen har vi börjat tillgänglighetsanpassat. Ni hitta alla filmer här. Dela gärna länken med era ställföreträdare.

WEBBINAR

Vi har börjat planera för Wärna Go-webbinar och här hittar ni de preliminära datumen. Webbinaren kommer snart att vara bokningsbara på vår webb.

  • Ärendefunktionen - hur fungerar det och användningsområden, 2023-02-20 kl 11.00

  • Nytt i Wärna Go version 21.2, 2023-03-27 kl 11.00

  • Nytt i Wärna Go version 21.2, 2023-04-24 kl 11.00

  • E-arkiv, 2023-05-15 kl 11.00

  • Handläggare tips och trix, 2023-06-19 kl 11.00

INFORMATION TILL ÖVERFÖRMYNDARE

Det närmar sig nytt år och då är det dags uppdatera basbelopp och arbetsgivaravgifter.

Basbelopp för år 2023 finns här.

Arbetsgivaravgifterna är desamma än så länge. Du hittar de här.

KUNDFORUM

Den 29/11 hade vi äntligen möjlighet att genomföra ett kundforum, det först på flera år. Med under dagen var en bra blandning av kunder från olika delar landet.

När dagen summerades så hade vi bland annat berört dessa områden:

• Workshop där det pratades om rekrytering, statistik, digitala uppgifter från STF till Wärna Go, Import av digitala akter. Filmer till e-Wärna Go

• Best practise från Västerås

• Vilka ny funktioner kommer i WGO den närmaste tiden.

REFERENSGRUPPEN

Den 24/11 hade vi årets sista referensgruppsmöte hos Norrköping kommuns ÖF. Detta var en prioriteringsmöte där vi gick igenom ett 12 stycken krav, de som prioriterades högst var dessa:

  • Anmodan om årsräkning automatiskt bifoga dokument till dagboksrad (massutskrift), även för Digital postlåda.

  • Dagboksrader ska kunna vara redigerbara under en viss tidsperiod (t ex 1-n arbetsdagar).

  • Respitdatum och påminnelser för Tjänsteanteckning och Uttagsmedgivande.

Det var även några fler krav som prioriterades men dessa fick färre antal röster.

UTBILDNINGAR

Datum för hösten/vinters utbildningar för Wärna Go finns publicerat på vår webbsida.

FÖRSTÄRKNING TILL WÄRNA GO-TEAMET

Under hösten har vi fått förstärkning av en ny stjärna i teamet. Här kommer en kort hälsning från honom.

Hej!

Jag heter Olof Johansson och började på Explizit den 12:a december som verksamhetskonsult.

Jag kommer senast från en tjänst som handläggare på överförmyndarenheten i Skellefteå kommun, där jag jobbat i cirka 10 år.

Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Wärna GO tillsammans med er!

Vi söker Kundansvarig/Koordinator

Är du på jakt efter ett jobb där du får ansvara för kundrelationer och agera spindeln i nätet? Motiveras du av att ge service i världsklass och av att nå resultat tillsammans med ditt team? Då kan vi ha rätt utmaning för dig! Just nu söker vi på Explizit en kundansvarig. Låter det spännande? Välkommen med din ansökan till oss på Explizit!

Om jobbet som kundansvarig

I rollen som kundansvarig ansvarar du för att proaktivt bearbeta kundparken med vårt utbud av tjänster. Du jobbar i nära samverkan med våra konsulter i försäljningsrelaterade frågor och medverka till att det är ordning och reda på avtal, bevaka när de löper ut och hantera förlängningar och utökningar. Du har ett omväxlande arbete som både rymmer kundkontakt och administrativa uppgifter så som ansvara för order och faktureringsprocessen samt att stötta marknadssidan vid kampanjer och event.

·       Du kommer dessutom att få teckna nya avtal med kunder.

  • Göra uppföljningar efter införandeprojekt för att säkerställa hög kundnöjdhet.

  • Följa upp att kundärenden hanteras i tid och med kvalitet.

  • Stötta utvecklingen av en modern kundportal med hög användarvänlighet.

·       ansvara för order och faktureringsprocessen, dvs hantera att ekonomisystemet uppdateras med ordrar och faktureras enligt avtal.

Är du rätt för rollen som kundansvarig?

För att du ska trivas med dina kommande arbetsuppgifter är det viktigt att du har ett stort driv och att du sätter kundens bästa i första hand. Vi ser gärna också att du ser det som en del av ditt arbete att skapa och vårda relationer och att du har förmågan att arbeta självständigt. Sist men inte minst är du bekväm med att ta initiativ och driva projekt framåt.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som kundansvarig eller arbetat inom kultur/fritids- eller överförmyndarförvaltningen. Dessutom har du goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Inkludering i arbetslivet är en självklarhet för oss. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en stor mångfald tillför och vi välkomnar därför sökanden av olika kön och bakgrund.

Intresserad?

Sök jobbet som kundansvarig hos oss genom att skicka din ansökan till Caroline Myrenius, HR-ansvarig, caroline.myrenius@explizit.se. Utvärdering av sökande sker löpande.

Har du frågor som berör tjänstens innehåll ber vi dig kontakta Jonas Vesterlund, Marknadschef, 070-775 18 72.

Vi ser fram emot att höra från dig!

 

Bra att veta

Placeringsort: Skellefteå
Typ av anställning: tillsvidareanställning
Tillsättning: så snart som möjligt
Sista ansökningsdag: den 1 december 2022

Om Explizit Public Service

Explizit Public Service AB erbjuder egenutvecklade programvaror och tjänster till kommuner där främst kultur/fritids- och överförmyndarförvaltningarna är våra kunder. Vårt mål är att våra kundåtaganden och programvaror ska upplevas innovativa och ligga i framkant där vi eftersträvar högsta kvalitet och effekt i alla aspekter hos alla användare och oss själva.

De programvaror vi erbjuder är InterbookGo och WärnaGo med tillhörande tjänsteutbud. Produkterna ägs, säljs, utvecklas och förvaltas av bolaget. I dagsläget finns det ca 250 installationer i Sverige av företagets produkter.

Nyheter och Uppdateringar

E-WÄRNA GO

De första kunderna kör nu e-Wärna Go sedan en tid tillbaka och vi har påbörjat arbetet med migreringar från e-Wärna till e-Wärna Go. De instruktionsfilmer som vi skickade ut i samband med releasen har vi tillgänglighetsanpassat (några återstår att fixa), dessa kan ni hitta på våran hemsida, ni kan med fördel även förmedla detta till era ställföreträdare. 

För ni som är ny e-Wärna Go kund och ni känner att ni behöver extra stöd att komma igång, kontakta gärna oss så kan vi hjälpa er med projektledning, verksamhetskonsult eller It-tekniker.

WÄRNA GO

21.1 som vi släppte till de första kunderna i slutet av september och som kommer till alla kunder 11/10  innehåller ett antal nyheter så som:

  • Support för Windows server 2022 (bra känna till för eran IT). Samt verifierat för Windows 11 på klientsidan.

  • Förbättringar i påminnelse funktionen.

  • Akt funktionen är förbättrad med några nya funktioner, sekretess visas för ställföreträdare, nya funktioner vid avslut av akt samt myndigbevakning är utökad med nya filtrerings funktioner.

  • Räkningar är förbättrad så att man får varningsmeddelande vid ankomstregistrering om det finns årsräkning för aktuellt år och HM, samt även att man kan ändra fritexten på arvodesbeslut för korrigering och omprövning av arvodesbeslut

  • Funktioner>Person har vi infört dessa förbättringar;

    • Ny rapport, E-postlista, innehåller namn/personnummer/e-postadress.

    • Ny rapport, Adresslista utan uppdrag, innehåller namn, adress, telefon, e-postadress

    • Förbättrad rapport för Avregistreringar och adressändringar

  • Funktion för att backa massutskrift.

  • För massutskrift har vi adderat vitesyttrande och vitesföreläggande för Räkningstyperna förteckning, slutredovisning(byte) samt slutredovisning.

  • Rensningsfunktionen är utökad med rensning av händelselog och fel-logg

  • Egendefinierade fält för wordmallar, 3 fält att använda för egen text.

  • Statistik>Akt är utökat med en ny rapport ”Antal akter per handläggare”, visar aktiva och ej aktiva akter.

  • E-Wärna Go har vi infört ett antal förbättringar så som:

    • Adderat en till e-id/signeringsleverantör som heter Visma

    • Räkningstypen omprövning förvaltarskap anmodas nu default vid massutskick, det går fortfarande ha kvar tidigare funktionen att denna räkning visas vid årsskiftet.

För en fullständig bild av vad som är förbättrat i denna release så kan ni läsa den release notes som finns levererad sedan tidigare.

På våran kundprotal under Kategori=Övriga dokument kan ni hitta en del nya dokument, där finns ett nytt dokument som beskriver hur man kan använda sig av rollen Tittaanvändare kundtjänst

 

WEBBINAR

Under den närmaste tiden kommer dessa webbinar

  • Kompetensmodul - hur fungerar det och användningsområden, 2022-10-10 kl 11.00

  • Nytt i Wärna Go version 21.1, 2022-10-31 kl 11.00

  • Nytt i Wärna Go version 21.1, 2022-11-21 kl 11.00

  • Systemadmin - tips och trix, 2022-12-12 kl 11.00

FSÖ-DAGARNA

Från våran sida tyckte vi att FSÖ-dagarna var en stor succé, vi deltog med 3 personer och stundtals kändes det som vi var för få för alla som ville prata med oss. Vi vill tacka alla som besökte oss vi ses nästa år då FSÖ-dagarna är i våran hemstad Skellefteå.

LÄNSSTYRELSEN

Vi har fått följande svar från länsstyrelsen angående gallring/rensning av digitala akter där akt avslutas pga huvudmannen flyttar till annan kommun.

”I detta sammanhang behöver kommunerna beakta förutom föräldrabalken även arkivlagen, och eventuellt annat lagstöd för att behålla viss information. Det är upp till varje kommun att göra en bedömning utifrån detta, och det är alltså inte något Länsstyrelsens bestämmer. Det är vår bedömning utifrån föräldrabalken att akten dock inte bör behållas i sin helhet.”

UTBILDNINGAR

Datum för hösten/vinters utbildningar för Wärna Go finns publicerat på vår hemsida.

Höstens aktiviteter kring Interbook Go

Vi vill önska er alla välkomna tillbaka efter sommaren och vi hoppas att ni haft en lika fantastisk sommar som vi vart än i landet ni befunnit er. Inte bara våra elbilar behöver laddas, vi har också ”semesterladdat våra batterier” för att stå redo att hjälpa er på er digitala resa framåt.

Under hösten kommer vi att fortsätta lansera nyheter till Interbook Go. Vi fortsätter även med våra digitala webbinarium, kundforum och inte minst våra distansutbildningar, läs mer nedan.

Nyheter
Några exempel:
- Närvarorapportering via mobil.
- Aktivitetsstöd med stöd för DAK-formatet.
- Stipendieansökan, helt digital.

Webbinarium
Vi fortsätter med våra populära digitala webbinarium och vi har tre nya inplanerade under hösten. Anmäl dig redan nu!
Om du missade något av våra sex tidigare webbinarier så hittar du inspelningar av samtliga via vår kundportal.

Se kommande webbinarier

Distansutbildningar
Intresserad av att bli ännu bättre på Interbook Go? Passa då på att boka in någon av våra distansutbildningar i höst. Vi har bland annat en distansutbildning för systemansvariga som går av stapeln den 2-3 november.

Se kommande distansutbildningar

Användarträff
Många är ni som önskat att vi återupptar våra populära användarträffar där ni får möjlighet att lyssna på våra framtidsplaner likväl som att utbyta erfarenheter er kommuner i mellan. Vi planerar för att hålla denna i november och återkommer med en inbjudan med datum, plats, agenda och pris inom kort

Träffpunkt idrott (IDA mässan)
I höst börjar vi ladda för Träffpunkt Idrott 2023! Efter två år av inställda mässor ser vi verkligen framemot att träffa alla i mars. Så vi hoppas att ni också planerar in ett besök och tar tillfället att träffa oss i vår monter där vi kommer att visa många nya tids- och resursbesparande funktioner, ett nytt unikt publikt gränssnitt och mycket mer.

Om Träffpunkt Idrott

Vi vill också passa på att önska er alla en fortsatt riktigt trevlig höst!

Med vänliga hälsningar
Interbook Go-teamet.

Nyheter från Interbook Go och vi önskar en trevlig sommar!

Ja då har sommarvärmen verkligen slagit till!

Vi i Interbook Go-teamet vill passa på att berätta om lite nyheter från oss innan semestrarna sätter igång på allvar.

Vi fortsätter att delta i förarbetet med SKR – Adda Inköpscentral kring den nya upphandlingen för bokning och bidrag hösten 2023.

Nya funktioner

Vi har under året lanserat en del nya funktioner som finns att ta del av:

På bidragssidan har vi bland annat nu gjort det möjligt för både företag och privatpersoner att söka bidrag enligt samma flöde som era föreningar. Det finns också ny funktion för att kunna skicka ut automatiska påminnelser till kund om att ansökan startat och/eller att ansökningstiden håller på att gå ut.

I slutet på året kommer vi också att lansera en ny enkel och helt digital process för hantering av stipendier.

På bokningssidan har vi gjort klart flera nya funktioner:

*Nu finns det en integration mot diariesystem. (LEX är först ut).

*Man kan nu länka bokningsschemat till extern web t.ex. en kommunsida.

*Det är nu möjligt att spara alla besöksmål i kommunen i Interbook Go:s anläggningsregister, dvs all information finns på ett ställe.

*Vi har lagt till fler filter vid urval för er servicepersonal.

Senare i höst kommer vi att lansera fler nya och förbättrade funktioner. Vi fortsätter arbetet med vårt nya aktivitetsstöd, ASGO, som bl.a. ska hantera närvarorapportering men också regelverk. Vi har också kommit en bit på väg att lansera vår nya närvarorapportering, Närvaro Go, för föreningar som inte är anslutna till Riksidrottsförbundet.

Våra e-tjänster

Vi håller också på att undersöka hur vi kan göra en ny design av våra e-tjänster för medborgare. Vår ambition är att förenkla för medborgarna genom att förbättra användarupplevelsen i Interbook Go.

Användarträff

För att vi ska kunna träffas och utbyta erfarenheter och ta del av vad som händer i vår omvärld och i vårt nätverk inom kultur-, fritid- och idrottsvärlden planerar vi för en användarträff någon gång under senhösten. Vi återkommer givetvis med mer info kring detta när allt är klart.

Webbinar och utbildningar 

Vi vill påminna om att till hösten finns det flera webbinarier och utbildningar ni kan välja bland. Kom också ihåg att ni kan hitta tidigare webbinarier och funktionsbeskrivningar för våra nya funktioner i vår kundportal.

En riktigt trevlig sommar önskar Explizit Public Service!

Wärna Go Nyhetsbrev #2 2022

e-Wärna Go

De första kunderna kör nu e-Wärna Go sedan en tid tillbaka och vi har påbörjat arbetet med migreringar från e-Wärna till e-Wärna Go. De instruktionsfilmer som vi skickade ut i samband med releasen kommer vi att tillgänglighetsanpassa, ny version med detta kommer under Q3.

 

Wärna Go

21.0.1 som vi släppte i mitten av juni innehåller ett antal nyheter så som:

  • Prestandaförbättringar baserat på kundenkät.

  • Ärendefunktionen är utökad med fler fält och sökfunktionen kopplat till dessa, samt att vi har adderat wordkoppling till ärendehändelser

  • Aktfunktionen är förbättrad med bättre sökfunktioner samt att totalutskriften är förbättrad

  • Räkningar är förbättrad så det är enklare att korrigera samt att LEFI nu jämförs mot bruttobelopp

  • Funktioner>Person har vi förbättrat genom att historiken för schemaläggning av befolkningskoppling har fått ett nytt fält där man kan se status på körningen samt att kolumnen Avregistrering nu bara visar nya avregistreringar jämfört med föregående körning

  • Rollen Tittaanvändare kundtjänst är ändrad så att det nu bara går att ange fullständiga personnummer

  • Inställningar har vi förbättrat så att man kan välja vilka wordmallar som ska visas för respektive ärendetyp och kunna välja vilken texttyp dagboksrader ska få beroende på ärendets händelsetyp

För en fullständig bild av vad som är förbättrat i denna release så kan ni läsa den release notes som finns levererad.

 

Webbinar

Under den närmaste tiden kommer dessa webbinar.

Vad är nytt i 21.0.1, 22/6 samt 17/8.

 

Referensgruppen

Vi har under början av juni genomfört ett strategimöte med referensgruppen där vi behandlade funktioner som man ser blir strategiskt viktiga framöver, vi var även inne på delar som kommer under slutet av året.

 

FSÖ-dagarna

Vi kommer att delta på FSÖ-dagarna med en monter som vanligt (innan pandemin), ni får gärna besöka oss. Vi kommer köra en del visning av e-Wärna Go samt även andra funktioner, kom gärna och besök oss!

 

Länsstyrelsen

Vi för samtal med Länsstyrelsen angående gallring/rensning av digitala akter där akt avslutas pga huvudmannen flyttar till annan kommun, vi återkommer när vi fått mer information.

 

Utbildningar

Datum för vårens utbildningar för Wärna Go respektive Wärna finns nu publicerat på vår hemsida.

Nya utmaningar

Om någon är intresserad av nya utmaningar så finns det en ledig tjänst som verksamhetskonsult hos oss, mer att läsa om detta finns här.

Trevlig Sommar önskar Wärnateamet

Vi söker en verksamhetskonsult (ansökan stängd)

Är du driven och engagerad och letar efter en spännande roll där du har en nyckelroll i kontakten med kunder? En roll där du ingår i ett passionerat gäng med fokus på att leverera systemlösningar för att underlätta kommuner och medborgares liv. Då är det dig vi söker!

 

Om tjänsten

Som konsult på Explizit Public Service kommer du att arbete med vårt system Wärna Go i projekt som berör många människor i sin vardag och bidrar till att digitalisera överförmyndarnämndernas verksamheter. Du får stor möjlighet att vara med och utveckla marknadens modernaste verktyg för styrning och uppföljning av gode männens uppdrag. Dessutom får du möjligheten att jobba i ett dynamiskt team med stor och mångårig kompetens.

 

Din roll

I rollen som verksamhetskonsult Explizit Public Service kan du genom en djup förståelse för kundens verksamhet förstå deras utmaningar och behov och kan därigenom stötta dem i deras dagliga arbete kopplat till verksamhetssystemet Wärna Go. Kombinerat med en fördjupad kompetens kring våra verksamhetssystem blir du därigenom en nyckelperson för både oss och våra kunder och en viktig länk i vårt fortsatta arbete med att utveckla systemen internt.

Du kommer även att jobba aktivt med att hjälpa våra kunder med support, utbildning/rådgivning och leveranser.  Du analyserar kundens behov, hjälper kunden att prioritera och föreslår lösningar baserade på din och teamets erfarenheter.

Beroende på uppdrag kommer du att arbeta självständigt eller i en projektgrupp tillsammans med dina kollegor. Ditt arbete sker både ute hos kund och från kontoret via digitala möten.

 

Din profil

För att lyckas i rollen tror vi att du har social förmåga och drivs av att skapa långsiktigt relationer med kunder. Du är serviceminded och lösningsorienterad med goda analytiska förmågor. Du fungerar bra i teamarbete och gillar att jobba mot gemensamma mål. För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har relevant eftergymnasial utbildning, eller att du har erfarenhet från att ha jobbat med överförmyndarfrågor.

 

Om oss

Explizit Public Service levererar moderna och driftsäkra systemlösningar för kommunal verksamhet inom Fritid & Kultur och Överförmyndarnämnden.

Wärna Go är idag Sveriges mest använda system för överförmynderi med mer än 200 kommuner som kunder medan Interbook Go är ett komplett boknings- och bidragssystem som används av mer än 3,5 miljoner invånare.

Utöver våra SAAS-lösningar erbjuder vi stöttande tjänster som innefattar verksamhets- och projektstöd, olika typer av utbildning, teknikstöd och drifttjänster. Vi har också support och underhållsåtagande med våra kunder utifrån ITIL.

Vi är stolta över att vi tillsammans med våra kunder leder och driver Överförmyndarnämndernas digitala utvecklingen framåt.

 

Övrig information

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Skellefteå. Tycker du att det låter intressant? Så bra! Sök tjänsten redan idag då vi rekryterar löpande.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Skicka din ansökan till Caroline.Myrenius@explizit.se

ANSÖKAN ÄR STÄNGD!

 

Wärna Go Nyhetsbrev #1 2022

E-WÄRNA GO

Vi har nu börjat rulla ut e-Wärna Go till de första kunderna.

e-Wärna

Allt eftersom e-Wärna Go börjar användas av våra kunder så kommer vi upphöra med underhåll av e-Wärna och istället satsa på att e-Wärna Go ska bli en lysande produkt hos våra kunder. Så länge det finns e-wärna kunder i drift kommer vi fortsätta med support. Vår förhoppning är att alla kunder har bytt till e-Wärna Go innan årsskiftet 2023.

Wärna Go

21.0 som vi släppte till de första kunderna under slutet av Mars innehåller e-Wärna Go men även många fler nyheter.

När några av de första kunderna har kört denna version kommer vi börja rulla ut den på bredare front.

Wärna Go 21.0 innehåller, förutom e-Wärna Go, en del andra nyheter:

  • Borttag av person som ej är kopplad till någon akt

  • Det kommer vara möjligt att bifoga fler filtyper när man bifogar dokument

  • Möjligt att koppla till extern applikation för hantering av lagrum (infosoc.se/lagrummet.se eller vad ni nu använder)

  • Förbättring av uppdatering mot befolkningskoppling KID, ska vara möjligt att uppdatera med kommuntillhörighet (detta kräver ny version från KID)

  • Ändringar i hantering av Sluträkningar och Sluträkning(byte)

  • Visning av namn går nu ändra via inställningar så att man visar i ordning Efternamn, Förnamn. Om man ändrar detta blir det ändringar i sökresultat och rapporter

  • För vissa typer av räkningar visar vi nu en ingående balans från föregående år.

  • Vi har även genomfört många fler ändringar och förbättringar som ni kan läsa mer om i release notes

 

Webbinar

Under våren kommer dessa webbinar.

·         Vad är nytt i 21.0

·         e-Wärna Go introduktion av ett årsräkningsflöde från STF till Handläggare

 

Prestandaenkät

Under februari gick vi ut men en enkät om prestanda som vi fick många svar på som vi är väldigt tacksamma för.

Denna visar att våra kunder har blivit 50% mer nöjda med prestanda nu än vad de har varit tidigare. Utifrån enkäten kommer vi att göra några ändringar så att Wärna Go ska bli ännu bättre.

SKR Information

Missa inte SKR:S webbsändning ”Aktuellt för överförmyndare” den 27 april som kommer att handla om digitalisering och professionella ställföreträdare. Länk till webbsändning hittar ni här: https://skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/aktuelltforoverformyndareapril.61674.html

Länsstyrelsen

Vi för samtal med Länsstyrelsen angående gallring/rensning av digitala akter där akt avslutas pga huvudmannen flyttar till annan kommun, vi återkommer när vi fått mer information.

Utbildningar

Datum för vårens utbildningar för Wärna Go respektive Wärna finns nu publicerat på vår hemsida

Ukraina

Kriget i Ukraina har nu även börjat påverka våra delar i form av att kunder behöver sätt att kunna utföra uppföljning för dessa delar.

Våren med Interbook Go

NYHETSBREV INTERBOOK GO

Året har börjat i samma anda som i fjol men vi ser möjligheter.

Som alla andra börjar vi vara less på att prata om c-ordet. Men samtidigt kan vi inte annan än reflektera över vilket språng pandemin inneburit för digitaliseringen av kultur-och fritidssektor. För tillsammans med våra kunder och den input vi fått om bland annat nya abonnemangsfunktioner, har vi accelererat utvecklingen. Nu greppar vi coronan vid hornen och fortsätter det arbetet tillsammans med er, och vi har redan en rad aktiviteter uppradade inför våren

Bli ännu vassare på Interbook Go

Vår hemsida är nu uppdaterad med datum får vårens utbildningstillfällen. Alla utbildningar sker online och höjer dina kunskaper och färdigheter inom bokning och bidrag Vi kan också erbjuda skräddarsydda utbildningar för dig och dina arbetskamrater om behovet finns. Här hittar du alla utbildningar.

Vårens webbinarier

Förra årets webbinarier var mycket uppskattade och vi fortsätter med konceptet. Redan i februari kör vi i gång med ett webbinarium om vår nya funktion "Exporter URL" där du får lära dig publicera admin-schemat på en hemsida. En separat inbjudan kommer lite längre fram men är du redan nu sugen på att se hela vårt utbud av vårens webbinarier, klicka här.

Välj Interbook Go vid nästa upphandling

Adda Inköpscentral som är ansvarig för SKR ramavtal Bokning och Bidrag har nu påbörjat arbetet med ett nytt ramavtal för 2023–2027 och Explizit har tackat ja för deltagande med Interbook Go. Vi kommer också att ingå i dialogarbetet inför upphandlingen. Detta innebär för er som planerar att upphandla att ni kan invänta det nya ramavtalet. Skulle det vara så att det uppstår ett glapp mellan er avtalsperiod med oss och Adda:s avtalsperiod 2023–2027 så löser vi detta utan risk för att ni står avtalslösa. Kontakta oss om ni vill veta mer.

Digitalt kundforum

Den 27 april bjuder vi in till ett nytt kundforum. där vi berättar mer ingående om några av våra nya abonnemang. Vi kommer också att bjuda på fler goda exempel från framgångsrika Interbook Go projekt från några av era kommunkolleger.

Nya samarbetspartners

Antalet tredjepartsleverantörer som vill samarbeta med oss växer. Med både Stanley Flow och EntryFy kan passering göras med hjälp av bokarens smartphone. En annan stor fördel är att dessa systems tekniska lösningar kan adderas till befintliga låssystem på ett kostnadseffektivt sätt. Vi kan inom kort också addera ytterligare en passageleverantör som erbjuder passering via smartphone, nämligen SALTO.

Träffpunkt idrott 2022!

Även årets mässa Träffpunkt idrott 2022 har tyvärr blivit inställd på grund av pandemin. Den är framflyttad till 7–9 mars 2023.

Wärna Go nyhetsbrev #3 2021

e-Wärna

20.1 av e-Wärna som vi releasade i slutet av september med kvalitetsförbättringar verkar fungera bra ute hos kunderna. Kom ihåg att denna version är nödvändig för uppgradering till e-Wärna Go.

e-Wärna Go

Projektet fortskrider men inte i den takt som vi skulle önska, en stor orsak till detta beror på den Wärna Go 20.5 som vi nyligen har releasat.

Vi är nu klara med alla funktioner och befinner oss i pilottest, våra pilottester kommer fortskrida under Januari 2022, vi hoppas kunna vara helt klara med testning och göra en release under Februari 2022.

För de kunder som inte har e-Wärna gäller det att förbereda sig med leverantör av e-id och e-signering, det är denna process som brukar ta tid att få klart. Vi kommer kontakta alla kunder som har beställt e-Wärna Go för att vägleda i förberedelserna.

För kunder som har e-Wärna kommer det stora jobbet bestå av att informera era ställföreträdare att det kommer en ny version som innehåller en del nya funktioner och är enklare att jobba med.

Wärna Go

Vår 20.5 som vi släppte i början av december var inte en version som vi hade planerat med att göra innan Wärna Go 21.0 men något som blev nödvändigt till stor del pga av att vi behövde införa en del kvalitetsförbättringar men även kundkrav på nya funktioner. Denna release har givetvis påverkat planen för e-Wärna Go som vi nämnt ovan. Vi har även i 20.5 releasen infört några av de ändringar som vi hade planerat till 21.0.

 Wärna Go 21.0 kommer förutom e-Wärna Go att innehålla en del nyheter:

  • Visning av namn i applikationen och på utskrifter.

  • Borttag av person som ej är kopplad till någon akt.

  • Det kommer vara möjligt bifoga fler filtyper när man bifogar dokument.

  • Möjligt att koppla till extern applikation för hantering av lagrum (infosoc.se/lagrummet.se eller vad ni nu använder).

  • Förbättring av uppdatering mot befolkningskoppling KID, ska vara möjligt att uppdatera med kommuntillhörighet (detta kräver ny version från KID).

Beroende på hur mycket utrymme vi har för utveckling hoppas vi även på att kunna göra mer än vad som är nämnt ovan.

Webbinar

Under den närmaste tiden kommer dessa webbinar:

  • Tips o tricks, ca 30 min, Datum 25/1-22

  • ADFS/SSO (SAML2), ca 30 min, 17/2-22

  • Kompetensmodulen, ca 30 min. Datum 24/2-22

SKR möte

I november hade vi ett möte med Kalle Larsson på SKR, huvudsakligen för att uppdatera SKR om vilka digitaliseringsfunktioner som finns i Wärna Go och vad e-Wärna Go har att erbjuda. Vi hade även en del funderingar från Kalle på införande om nya funktioner.

Uppstart av Referensgrupp

Vi har startat en referensgrupp för Wärna Go och den består av Uppsala, Norrköping, Umeå, Högsby och Lund. Gruppen hade sitt första möte under början av december. Detta möte var ett så kallat prioriteringsmöte där gruppen fick prioritera mellan 13 funktioner för att välja ut det viktigaste som ska utvecklas under 2022. När vi levererar funktioner som kommer från referensgruppen kommer detta synliggöras vid våran leverans.

Utbildningar

Datum för vårens utbildningar för Wärna Go finns nu publicerat på vår hemsida.

Arbetsgivaravgifter & prisbasbelopp

Procentsatserna och årsintervallen i Inställningar > Inställningar > Arbetsgivaravgift avseende arbetsgivaravgifter uppdateras inte automatiskt i Wärna Go vid nytt år.

För år 2022 är det följande som gäller och Skatteverket presenterar information här:

https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/arbetsgivaravgifterochskatteavdrag/arbetsgivaravgifter.4.233f91f71260075abe8800020817.html

Vi vill  påminna om att ni själva måste ändra procentsatserna och årsintervallen i Wärnas Go under Inställningar > Inställningar > Arbetsgivaravgifter, skapa ny period fr o m 2022-01-01.

Basbeloppet för 2022 är 48 300 kr 
Under Inställningar > Inställningar > Ekonomi (räkning) lägger man in nytt basbelopp för 2022.    

I Arvodesmodellen lägger man in uppgifter om bilersättning, arvodesmodellen hittar man under Inställningar > Inställningar > Arvodesmodell.

God Jul & Gott Nytt År!

Önskar Explizitgänget

Fler nyheter från Explizit Public Service!

Vi ser med glädje att vardagen så sakteliga har börjat återgå till det normala och vi förstår att ni alla har mycket att göra med lokalbokningar, bidragsansökningar mm.

Under hösten har vi fortsatt med att genomföra ”Strategimöten” och vi har nu pratat med merparten av er kommuner. Övriga är inplanerade att genomföras inom den närmaste månaden.

Till produktsidan

Digitala webbinarium

Våra digitala webbinarium har fortgått som planerat. Hittills har vi genomfört sex stycken och ytterligare fem till finns inplanerat fram till jul. Samtliga som vi har genomfört finns inspelade och ni kan hitta dom här via vår kundportal.

Anmäl dig till våra Webbinar här.

Distansutbildning

Vi har också bland andra kvar att genomföra en distansutbildning för systemansvariga. Den går av stapeln den 2-3 november.

Se kommande distansutbildningar här

Den 17 november inbjuder vi er till ett digitalt kundforum.

Vår ambition är att kunna erbjuda er nyheter men också goda exempel från lyckade projekt hos er kommuner som har Interbook Go.
Agendan för den 17 november:

10:00 - Inledning och presentation.
10:10 - Nyheter inkl. Roadmap.
10:20 - Presentation av referensgruppen inkl. dess uppdrag.
10:40 - Luleå Kommun berättar om arbetet med projektet för utökat anläggningsregister kopplat mot kartfunktion.
11:00 - Botkyrka berättar om projektet med att använda en app i telefonen som läser QR kod för att komma in i lokalen.
11:20 - Kommande aktiviteter.
11:30 - Avslut.

Anmäl dig här till kundforumet


Hälsningar från Explizitgänget!

Wärna Go nyhetsbrev #2 2021

Höstbild Tjulträsk.jpg

e-Wärna

Under slutet av september kommer det en 20.1 release av e-Wärna, denna innehåller en del kvalitetsförbättringar och en del rättningar. Vi har även adderat förberedelser i denna release för att göra det möjligt att börja med e-Wärna Go. Så alla kunder som har e-Wärna måste uppgradera till e-Wärna 20.1 för att migrering till e-Wärna Go ska vara möjlig.

e-Wärna Go

Projektet har god progress och vi är klara med alla grundfunktioner, vi har kommit en bit på väg med våra systemtester samt inlett pilottester tillsammans med en kund som ej tidigare har kört e-Wärna. Vi kommer även att köra en pilot med en kund som har e-Wärna sedan tidigare.

Wärna Go

Vår release 20.4 som vi släppte i mitten av Juni innehöll en del nya funktioner samt rättningar, mer om detta finns i nyhetsbrevet.

Wärna Go 21.0 kommer förutom e-Wärna Go att innehålla en del nyheter:

  • Vi kommer förbättra hantering för uppdatering mot befolkningskoppling, både vad gäller visning av namnurval i uppdateringen samt hur namn presenteras i applikationen och på utskrifter

  • Det kommer att vara möjligt att bifoga fler filtyper när man bifogar dokument

  • Borttag av person som ej är kopplad till någon akt

  • Mina tilldelade ärenden visar nu bara Aktuella ärenden, ärenden som är klara visas ej

  • Möjligt att koppla till extern applikation för hantering av lagrum (infosoc.se/lagrummet.se eller vad ni nu använder)

  • Förbättring av uppdatering mot befolkningskoppling dels att större urval av personer ska fungera bättre samt att det med befolkningskopplingen KID ska vara möjligt att uppdatera med kommuntillhörighet (detta kräver ny version från KID)

Beroende på hur mycket utrymme vi har för utveckling hoppas vi även på att kunna göra mer än vad som är nämnt ovan.

Webbinar

Under hösten är följande webbinar inplanerade:

  • e-Wärna Go för kunder som ej har använt e-Wärna, 7/10

  • e-Wärna Go för kunder som använder e-Wärna, 14/10

  • Hur fungerar LEFI och Digital brevlåda, 21/10

Anmälan till dessa webbinar görs via vår hemsida.

FSÖ-dagarna i Jönköping

Vi tar med oss många spännande tankar från dagarna i Jönköping. Om ställföreträdarutredning blir klubbad så har vi alla många ändringar att se fram emot både hur systemet kommer behöva nya förmågor så som hantering av ett nationellt Ställföreträdarregister men även andra delar kommer behöva förändras.

Vi tar även med oss ny kunskap från alla föreläsningar och möten med våra kunder.

Utbildningar

Datum för höstens utbildningar för Wärna Go respektive Wärna finns nu publicerat på vår hemsida.

Vi vill också passa på att önska er alla en riktigt härlig höst!

Hälsningar från Explizitgänget!

 

Interbook Go nyhetsbrev augusti 2021

Välkommen tillbaka efter semestern!

Vi på Explizit Public Service vill med detta brev informera om vad som händer med aktiviteter kring Interbook Go i höst.

Vi har under juni genomfört två digitala webbinar med mycket positiv respons. För er som inte hade möjlighet att delta finns inspelningar och utbildningsvideos på kundportalen. Vi kommer under hösten att fortsätta att erbjuda möjligheten till att delta på ett antal digitala webbinar. På dessa webbinar kommer vi att visa och berätta om våra tilläggsfunktioner till systemet.

Tanken med dessa webbinar är att du som användare ska få en bättre bild av vad funktionerna kan användas till och att väcka tankar om hur ni som förvaltning kan utveckla erbjudandet till era medborgare. Nästa tillfälle är den 1.9 och handlar om vår Business Intelligence funktion. Vi berättar om hur ni kan ta fram egenanpassad data och rapporter. Ni kan anmäla er via vår hemsida och hittar där  tidplan och ytterligare beskrivningar om innehåll för varje webbinar.  Interbook Go – framtidens boknings- och bidragssystem — Explizit.

Vi kommer förutom dessa webbinar att erbjuda möjligheten att delta i ett mer omfattande kundforum på förmiddagen den 20 oktober. Där får ni som användare tillfälle att framföra tankar och idéer och vi kan visa mer om vad som är nytt i systemet osv. Det kommer en separat inbjudan till detta senare med mer exakt innehåll.

Vi planerar också för ett fysiskt kundforum till våren någonstans i Sverige där vi på plats kan träffas och föra en tätare dialog. Vi inväntar folkhälsomyndighetens lättnader på gällande restriktioner innan vi sätter ett datum för det.  

Vi har under våren genomfört ett stort antal strategiska möten bland våra kunder och kommer att fortsätta med det under hösten. Vi har under dessa möten först låtit användarna av Interbook Go berätta om hur de ser på systemet, ev förändringar i deras verksamhet framöver och om det finns funktioner och andra behov av tex utbildningar mm som vi på Explizit kan hjälpa till med.  

Vi har också visat vår sk ”roadmap” och hur våra tankar går om systemutvecklingen mm de närmaste åren framöver. Det har varit otroligt givande möten och vi vill tacka er, som så långt har deltagit, för er medverkan. För den kommun som inte redan har deltagit i denna typ av dialogmöte finns fortfarande möjlighet att boka upp ett sådant. Vänd er till jonas.vesterlund(@)explizit.se.

 Vi vill också passa på att önska er en trevlig höst!

 

Hälsningar från Explizitgänget!

Wärna Go nyhetsbrev #1 2021

unsplash-image-83zRhEhFMfo.jpg

e-Wärna Go

Som ni kanske vet så håller vi på att utveckla efterträdaren till e-Wärna som heter e-Wärna Go.

Projektet har god progress och vi är klara med de mest komplicerade räkningsvarianterna. Vi har även påbörjat förberedelserna med den första pilotkunden.

e-Wärna Go kommer vara en del av vår 21.0 release och finnas som tillval med en licens, det betyder att e-Wärna Go kommer att vara en del av Wärna Go releasen och inte ha ett eget versionsnummer.

 

Wärna Go

Vår release 20.4 som vi släppte i mitten av Juni innehöll en del nya funktioner samt rättningar, mer om detta finns i nyhetsbrevet som hittas på vår kundportal under Dokument & nedladdningar.

Wärna Go 21.0 kommer förutom e-Wärna Go att innehålla en del nyheter:

  • Vi kommer förbättra hantering för uppdatering mot befolkningskoppling, både vad gäller visning av namn urval i uppdatering samt hur namn presenteras i applikationen och på utskrifter.

  • Det kommer vara möjligt bifoga fler filtyper när man bifogar dokument

  • Borttag av person som ej är kopplad till någon akt

Beroende på hur mycket utrymme vi har för utveckling hoppas vi även på att kunna göra mer än vad som är nämnt ovan.

 

Webbinar

Som ni säkert har sett så har vi startat med webbinar där vi presenterar aktuella ämnen, vi har hittills genomfört 2 stycken:

  • Migrering från Wärna till Wärna Go

  • Nyheter i Wärna Go 20.4

Under hösten kommer det fler webbinar, vi kommer bland annat visa e-Wärna Go vid några olika tillfällen.

 

Utbildningar

Datum för höstens utbildningar för Wärna Go respektive Wärna finns nu publicerat på vår hemsida.

Vi vill också passa på att önska er alla en riktigt trevlig sommar!

Soliga hälsningar från Explizitgänget!

 

Nyheter i Interbook Go-familjen

Sommar.jpg

Sommaren närmar sig med stormsteg och vi på Explizit Public Service vill informera om vad som händer med aktiviteter kring Interbook Go den närmaste tiden.

Vi kommer med start den 15 juni att erbjuda dig som användare av Interbook Go ett antal återkommande digitala webinar som sker via Teams. På dessa webinar kommer vi att visa och berätta om våra tilläggsfunktioner till systemet. Först ut blir några av våra nya funktioner. Tanken med dessa webinar är att du som användare ska få en bättre bild av vad funktionerna kan användas till och att väcka tankar om hur ni kan utveckla erbjudandet till era medborgare. Det kommer en separat inbjudan till varje webinar. Se vår hemsida för tidplan för varje funktion Interbook Go – Webinar — Explizit.

Vi kommer förutom dessa webinar att erbjuda möjligheten att delta i ett mer omfattande kundforum i september där ni som användare får tillfälle att framföra tankar och idéer och vi kan visa mer om vad som är nytt i systemet osv. Det kommer en separat inbjudan till detta senare.

Vi planerar också för en användarträff till hösten någonstans i Sverige där vi på plats kan träffas och föra en tätare dialog. Vi inväntar folkhälsomyndighetens lättnader gällande restriktioner innan vi sätter ett datum för det.  

Vi har under våren genomfört ett stort antal strategiska möten bland våra kunder. Vi har under dessa möten först låtit användarna av Interboook Go berätta om hur de ser på systemet, ev. förändringar i deras verksamhet framöver och om det finns funktioner och andra behov av t ex utbildningar mm som vi på Explizit kan hjälpa till med. Vi har också visat vår s.k. ”roadmap” och hur våra tankar går om systemutvecklingen mm de närmaste åren framöver. Det har varit otroligt givande möten och vi vill tacka er som så långt har deltagit för er medverkan. För den kommun som inte redan har deltagit i denna typ av dialogmöte finns fortfarande möjlighet att boka upp ett sådant. Vänd er till jonas.vesterlund@explizit.se.

Vi vill också passa på att önska er alla en riktigt trevlig sommar!

Soliga hälsningar från Explizitgänget!